Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,3 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Tre trin til den perfekte varebil

Hvilken varebil passer dig bedst?

Når man skal have en ny varebil, kan det måske virke som en bøvlet proces med besværlige detaljer og spørgsmål, som stjæler tid og fokus fra hverdagens opgaver. Hvilket bilmærke? Hvilken størrelse? Hvordan skal den indrettes? Og hvordan skal den finansieres? Ja, spørgsmålene kan hurtigt hobe sig op.

Derfor er det selvsagt ikke ligegyldigt, hvor og med hvem, du begynder din rejse mod den varebil, som matcher lige netop dine behov, drømme og økonomi. Det kræver gode rådgivere med erfaring og evner for at se løsninger, hvor andre kun ser forhindringer.

En god proces begynder med sammen at få klarlagt dine behov og ønsker til varebilen. Herefter indkredser I, hvilket bilmærke, hvilken model og størrelse, som passer bedst. Det er bl.a. her, at den erfarne rådgiver ofte kan se muligheder, som du måske ikke selv har tænkt over. Her er tre trin til den perfekte varebil:

1. Find din varebil: Få afklaret dine behov med rådgivning

Hos den professionelle forhandler er der rådgivere med erfaring, indsigt og ekspertises, som guider dig og får afklaret dine behov gennem en snak om de daglige arbejdsrutiner.

Det kræver faktisk en del spørgsmål at finde den bedste varebil, og det er ikke altid sikkert, at du har fået stillet dem til dig selv. Hvad skal bilen bruges til, og hvilke funktioner og opbevaringsmuligheder skal den have? Skal du eksempelvis have en særlig tagræling til at spænde udstyr og materialer fast på, eller hvordan er dit behov for indvendig indretning med reoler og skuffer? Det kan også være, at du har brug for en læsserampe eller en lift til tunge arbejdsredskaber?

Det er sådan, at man i fællesskab finder det optimale mærke, model og størrelse.

2. Finansiering: Få en leasingaftale, som passer dig

Ni ud af ti firmakunder vælger at lease i stedet for at købe varebilen, fordi det giver nogle klare fordele i forhold til likviditet, skat og moms. Nogle bilmærker giver endda en ekstra rabat, hvis man vælger at lease frem for at købe.

Når du indgår en leasingaftale, betaler du først et engangsbeløb ved indgåelsen af aftalen, også kaldet førstegangsydelsen. Derefter betaler du en fast månedlig ydelse resten af leasingperioden. Med en høj førstegangsydelse får man lavere månedlige ydelser – og omvendt.

Spørgsmålet er så, hvilken leasingmetode man vælger, om det skal være såkaldt operationel leasing eller finansiel leasing. Det kommer helt an på, hvordan og hvor længe du har planer om at bruge bilen.

Operationel leasing henvender sig især til mellemstore og større virksomheder, som gerne vil have vished for, at udgiften er den samme hver måned. Her er almindelig service og vedligehold altid inkluderet, ligesom man også kan lave en aftale om udskiftning af dæk.

Alle almindelige driftsudgifter ved at have bilen er altså, når det handler om operationel leasing, inkluderet i den månedlige ydelse. Her laver man en leasingaftale, som løber et vist antal år – typisk tre til fem – og udover en førstegangsydelse betaler man altså det samme hver måned og afleverer bilen, når leasingaftalen udløber. En operationel leasingaftale kan sammenlignes med at leje en bil over en årrække, inden man så afleverer den tilbage.

Finansiel leasing er den anden gængse leasingmodel. Den kan eksempelvis være en fordel for små håndværksmestre, som vil bruge bilen i længere tid end leasingperioden, og som ved dens udløb køber bilen til restværdien. Finansiel leasing kan sammenlignes med, at man optager et lån i bilen. Her står du selv for alle de løbende udgifter, som er forbundet med bilen, medmindre du tegner en serviceaftale oveni.

3. Forsikring og opsigelse: Få kontrakten på plads

En leasingaftale er som udgangspunkt uopsigelig, men den kan opsiges. I så fald skal aftalen indfries til den værdi, som bilen er nedskrevet til på det pågældende tidspunkt.

De fleste leasingselskaber tilbyder også ansvar- og kaskoforsikring, men det er dit ansvar at sørge for, at bilen er forsikret. Sørg for at læse kontrakten grundigt igennem, så du ikke pludselig står i en situation med uoverskuelige/store konsekvenser på grund af manglende forsikring.

Husk på, at der ikke er nogen aftalt standard for leasingaftaler, så de kan variere fra selskab til selskab. Derfor giver det heller ikke mening kun at sammenligne prisen, hvis du ikke også tjekker indholdet i aftalen. Hvis der er en meget lav månedlig ydelse, kan det være udtryk for, at der gemmer sig en række udgifter, som du selv skal betale ved siden af. I virkeligheden kan en aftale med en højere månedlig ydelse hurtigt vise sig at være bedre økonomisk i det lange løb.

Hvis der i leasingperioden kommer skader på bilen, eller man kører flere kilometer end aftalt i kontrakten, kommer der en ekstraudgift. Her kan det for lidt større virksomheder være relevant at lave en puljeordning med flere biler, sådan at hvis man eksempelvis i en bil har kørt 5.000 km. mere end aftalt, og i en anden har kørt 5.000 km. færre, så går det lige op.

I forhold til leveringstid er der forskel på, hvor lang tid du skal vente alt efter, hvilken bil du vil have. Hvis det er en varebil, som forhandleren har på lager, så tager det typisk omkring en måned, før den er klar – komplet med firmalogo og indretning. Hvis den eksempelvis skal have en særlig farve og skal bestilles hjem fra leverandøren, kan der gå op til et halvt år.