Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,4 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Dato:

03.02.2022

Emne:

Klima & Elbiler

Fra 2025 skal op til 3000 personer lave batterier på fabrikken

Volvo Cars og Northvolt har valgt Gøteborg til at etablere et nyt batteriproduktionsanlæg, der skal påbegynde driften i 2025, skabe op til 3.000 arbejdspladser og supplere de planlagte R&D-centre.

500.000 bilbatterier om året

Volvo Cars og Northvolt har valgt Gøteborg til at etablere et nyt batteriproduktionsanlæg, der skal påbegynde driften i 2025, skabe op til 3.000 arbejdspladser og supplere de planlagte R&D-centre, som begge virksomheder annoncerede i december, som led i en investering på 30 mia. SEK. Det nye anlæg og tætte bånd til Northvolt vil i høj grad styrke Volvo Cars' elektrificeringsstrategi, da virksomheden sigter mod senest i 2030 udelukkende at producere og sælge fuldelektriske biler.

Opførelsen af anlægget starter i 2023, og det vil producere topmoderne battericeller, der er specielt udviklet til brug i næste generations fuldelektriske Volvo- og Polestar-biler. Anlægget vil have en potentiel årlig celleproduktionskapacitet på op til 50 gigawatt-timer (GWh), som vil levere batterier til ca. en halv million biler om året.

Da bæredygtig produktion er et grundprincip i partnerskabet mellem Volvo Cars og Northvolt, vil anlægget blive drevet af fossilfri energi med fokus på at øge kapaciteten af vedvarende energi i regionen og vil integrere tekniske løsninger, der prioriterer cirkularitet og ressourceeffektivitet.

Produktionen af batterier til Volvo Cars' og Polestars fuldelektriske modeller udgør en stor del af hver enkelt bils samlede CO2-udledning i livscyklussen. Ved at samarbejde med Northvolt, der er førende inden for bæredygtig batteriproduktion og ved at producere batterier tæt på virksomhedens produktionsanlæg i Europa, kan Volvo Cars og Polestar opnå en betydelig reduktion af det miljømæssige fodaftryk, der kan tilskrives batteriindkøb og -produktion.

"Vores nye batterifabrik vil understøtte vores ambition om at have et fuldt klimaneutralt produktionsnetværk og sikre en forsyning af kvalitetsbatterier i de kommende år," udtaler Javier Varela, teknik- og driftsdirektør hos Volvo Cars. "Gennem vores partnerskab med Northvolt vil vi også drage stor fordel af en end-to-end batteriværdikæde, fra råvarer til færdig bil, hvilket sikrer optimal integration i vores biler."

Battericelleproduktionens joint venture mellem Northvolt og Volvo Cars bliver en vigtig spiller inden for europæisk battericelleproduktion. Volvo Cars og Northvolt har udpeget den tidligere Tesla-topchef Adrian Clarke til at lede produktionsvirksomheden. R&D-centrene, som bliver taget i brug i 2022, vil skabe et par hundrede arbejdspladser i Gøteborg og positionere Volvo Cars som et af de få bilmærker, der gør udvikling og produktion af battericeller til en del af sine tekniske end-to-end-kapaciteter.

Partnerskabet mellem Volvo Cars og Northvolt vil fokusere på udvikling af skræddersyede batterier og koncepter for bilintegration, der giver Volvo- og Polestar-førere det, de ønsker, såsom stor rækkevidde og korte ladetider. Iværksættelsen af en dyb, vertikal integration af batteriudvikling og -produktion er vigtig for Volvo Cars og Polestar, eftersom batteriet er den største individuelle omkostningskomponent i en elbil og forårsager en stor del af CO2-aftrykket.

Samlet set vil det nye batterianlæg og R&D-center have brug for en række kompetencer, og joint venture-selskabet rekrutterer derfor aktivt højtkvalificerede ingeniører og teamledere til at fremme projektet. En storstilet rekruttering af medarbejdere starter i slutningen af 2023.

Læs hele nyheden