Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,3 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Dato:

03.11.2022

Emne:

Er tovejs-opladningen svaret på energieffektiviseringen?

Den kommende EX90 bliver den første Volvo nogensinde, som kommer med en tovejs-opladning

Sneak Peak på den kommende Volvo EX90

Den upcoming fuldelektriske Volvo EX90, som afsløres den 9. november, bliver den første Volvo nogensinde, som hardwareudvikles til tovejs-opladning. EX90 vil dermed have potentialet til at blive en central energikilde i hjemmet, samtidig med at den vil gøre det muligt at effektivisere energiforbruget.

I forlængelse af lanceringen af tovejs-opladning i EX90, udvikles Volvo Cars-appen, så man gennem appen vil kunne se, hvornår efterspørgslen på el er på sit laveste. I sådanne situationer, vil der være mulighed for at gemme den lagrede energi fra bilen til senere brug, for dermed at effektivisere energiforbruget.

Den helt nye EX90 kommer med en potentiel revolutionerende energieffektiviserings metode

"Med Volvo EX90 kan du videregive energi til flere aspekter og devices i din hverdag", siger Head of Electrification Ecosystem, Olivier Loedel. "Du kan udnytte energien på mange måder - fra at lade din elcykel op i hverdagen, til at tilslutte elektrisk kogegrej på din campingtur i weekenden. Du kan endda bruge energien til at forsyne dit hus i de timer, hvor efterspørgslen og prisen på el er på sit højeste”.

Mulighed for at hjælpe andre med strøm

Med tovejs opladning vil den nye Volvo være i stand til at videregive energi til at give en hjælpende hånd til en anden kompatibel Volvo bil, ved at videregive noget af opladnings-kapaciteten, skulle en man være ude i en uheldig situation og mangle strøm.

Et nyt potientiale

Tovejs-opladning kan understøtte elnettet Afhængig af det enkelte markeds regler, kan tovejs-opladning også give kunderne mulighed for at understøtte elnettet på flere forskellige måder. Dette kan blandt andet omfatte muligheden for at sælge energi til elnettet i spidsbelastningstider med høj efterspørgsel, eller omvendt købe energi i perioder hvor der er overskud af vedvarende energi. Hvis de fleste biler på vejene i fremtiden har denne funktion, vil der potentielt skabes en større balance i elnettet, samtidig med at energispild fra vedvarende energikilder reduceres på tidspunkter, hvor produktionen overstiger efterspørgslen.