Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,4 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

I tvivl om noget med bilens bremser?

Find svar på dit spørgsmål herunder

Bilens bremser

På denne side finder du spørgsmål og svar om biles bremser, og anden relevant information i forbindelse med bremserne. Der er bl.a. skrevet om bilens bremseklodser, bremseskiver og bremsekaliber. Derudover kan du også finde information om bremseeftersyn, hvordan bremsesystemet virker samt hvordan du kan tjekke dine bremser.

Finder du ikke svar på dit spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte din nærmeste Autohuset Vestergaard afdeling. Vi står altid klar til at hjælpe med et svar på dit spørgsmål.

Bremseeftersyn

For at passe bedst muligt på din bils bremser, kan du sørge for at få foretaget et eftersyn af bilens bremser og jævnligt får skiftet de slidte reservedele. Det anbefales at man får tjekket sine bremser hvert 2. år. Et bremseeftersyn indebærer som regel:

Bremserne bliver skilt ad

Bremserne bliver smurt

Bremserne bliver renset

Normalvis når man er til et almindeligt bilservice, så tjekkes bremserne. Indgår skift af sliddele ikke i det pågældende bilservice, vil du få besked om eventuelle fejl.

Hvis din bil larmer ved nedbremsning. Men har den holdt stille i et par dage, kan larmen være rust på skiverne, hvilket ikke gør noget.

Hvis bilen styrer skævt, når du fx bremser ned.

Det er ikke altid let at vide om ens bil bremser nok, da man hurtigt vender sig til, hvor hårdt man skal træde på bremsepedalen. Hvis du er i tvivl om din bil bremser nok, er det vigtigt at komme på autoværksted og få det tjekket.

Hvis der, når du bremser, kommer der en skurrende lyd, kan det være et tegn på at dine klodser eller skiver er slidt skævt. Det skyldes ofte rust.

Problemer med bremserne

Bilens bremser er en af de mest vitale ting inden for sikkerhed, og derfor er det helt essentielt, at de hele tiden virker. Det er altid vigtigt at holde øje med sine bremser og besøge autoværkstedet ved den mindste tvivl.

Nedslidte bremser

Hvis dine bremser er slidt ned, bremser de ikke optimalt. Du kan mærke om dine bremseklodser er slidt ned, hvis bremsepedalen føles hårdere at træde ned, end den normalt gør.

For lidt bremsevæske

Hvis du ikke har bremsevæske nok på bilen, risikerer du slet ikke at kunne bremse, når du træder pedalen i bund. Dette er dog et nemt problem at løse, da du bare skal hælde bremsevæske i beholderen, der er placeret i motorrummet.

Forurenet bremsevæske

Der kan opstå problemer med din bremsevæske. Problemet kan enten være kondensvand eller snavs. Hvis du oplever en blød og slap bremse, kan det være fordi du har vand i bremsevæsken. Hvis der er koldt udenfor, og vandet fryser til is, kan du risikere slet ikke at kunne bremse.

Bremseskiverne ruster

Din bremseskive er lavet er metal og kan derfor nemt ruste, hvis der kommer vand til skiven. Hvis du har rust på bremseskiven, kan du mærke bilen trækker til den ene side ved hårdere opbremsning. Du kan oftest se, om din skive er rusten, og ellers kan du fjerne hjulet, så du har klart udsyn til din bremseskive. Hvis den er meget rusten, skal den skiftes.

Mudder på bremsekaliberen

Hvis du kører igennem en vandpyt, kan du risikere mudder i bremsesystemet. Hvis du har en lidt nyere bil, er der oftest en beskyttende gummihætte, der beskytter mod vand og snavs. Dette resulterer i at din bremse ikke slipper så nemt og derfor nemmere bliver slidte.

Defekt bremsepumpe

Bremsepumpen sørger for, at du ikke skal trykke så hårdt for at bremse så hårdt, som du faktisk gør. Hvis pumpen bliver defekt, skal du træde meget hårdt for at bremse.

Viden om bilens bremsesystemer

En bil skal i alt være forsynet med 3 bremser:

Driftsbremsen (Fodbremsen)

Nødbremsen

Parkeringsbremsen (Håndbremse

Driftsbremsen sidder på alle 4 hjul, og er den der sørger for at du kan bremse bilen sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder. Bremsepedalen skal have en rillet gummiklods, og pedalen må ikke kunne trædes i bund, når du trykker hårdt på selve pedalen. Bremsepedalen må derfor heller ikke synke, når den holdes nedtrykt ved konstant tryk.

Driftsbremsen drives af væske, og ikke mekanisk eller elektronisk som eksempelvis parkeringsbremsen. Væsken, der hører til driftsbremsen, er som regel i motorrummet. Bremsevæsken skal være mellem minimum og maximum. Driftsbremsen skal kunne standse bilen på højest 6 m ved en hastighed på 30 km/t på en lige og nogenlunde tør vej.

Nødbremsen er en del af 2-kreds bremsesystemet. ”2-kreds” betyder at hvis den ene bremse går i stykker, så virker den anden stadigvæk - dette er nødbremsen. Nødbremsen skal kunne standse bilen på 12 m ved en hastighed på 30 km/t.

Parkeringsbremsen er selve håndbremsen. Den fungerer mekanisk eller elektronisk.

Parkeringsbremsen skal kunne holde bilen på en hældende vej, og skal kunne stå fastspændt og virke på mindst 2 hjul, på den samme aksel.

Bremseforstærkeren gør det generelt lettere at bremse, idet den øger trykket. Man kan kontrollere sin bremseforstærker ved og slukke bilen og pumpe på pedalen til den bliver hård og fast. Herefter kan du træde pedalen helt ned og holde den nede, mens motoren startes. Hvis bremsen herefter synker en lille smule yderligere ned, virker bremseforstærkeren, som den skal.

ABS betyder "anti blokerings system", og er det der sørger for hurtige blokeringer ved hårde opbremsninger. Det skal gerne give en mere sikker bremsning. Når du starter motoren, skal ABS lampen gerne slukke efter lidt tid. Sker det ikke, kan det tyde på fejl i bremsesystemet.

Hvad er...?

De fleste moderne biler er monteret med bremseskiver, det betyder, at der sammen med hvert hjul er monteret en skive, der drejer rundt sammen med hjulet. Kaliberen sørger for at klemme på skiven og bremse farten, så opstår der friktion med kraftig modstand.

Bremseklodserne sidder inde i kaliberen og er dem, der klemmes imod skiven. De hjælper med at skabe friktion på begge sider af skiven. Bremseklodserne er lavet af et blødere materiale end bremseskiverne, og de skal derfor også skiftes oftere.

Du skal dog være opmærksom på følgende:

Bremseskiverne bør være blanke, fri for rust og helt uden dybe riller. Hvis der er tydelige riller, skal skiven slibes eller skiftes.

Bremseklodserne skal være slidt jævnt. Det vil sige, de skal være ens. Hvis den ene er tykkere end den anden, bør du få efterset dit bremsesystem.

Bremsesystemet sørger for din sikkerhed, og hvis du er i tvivl bør du skifte den pågældende del med det samme. Du kan vælge at få professionel hjælp eller du kan lave det selv. Det vigtigste er, at det bliver gjort 100% rigtig i forhold til dig og dine medtrafikanters sikkerhed.