Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,3 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Dato:

08.07.2021

Emne:

Nye biler

Renault har øget ambitionerne markant

Renault satser 100% på elbiler, og vil i de kommende år udvikle billigere batterier, bedre motorer og lancerer 10 nye elbiler.

Renault satser 100% på elbiler

Renault satser 100% på elbiler, og vil i de kommende år udvikle billigere batterier, bedre motorer og lancerer 10 nye elbiler - inklusiv et par meget ikoniske modeller på ren el.

“Dagen dag markerer en historisk acceleration af Renault Groups elbil-strategi, og for begrebet Made in Europe. Ved at etablere vores kompakte, effektive og hightech Renault ElectriCity i Nordfrankrig, og vores elmotorfabrik i Normandiet, skaber vi forudsætningerne for vores fortsatte konkurrencedygtighed. Vi vil oplære, investere og lave partnerskaber med etablerede og kommende best-in-class aktører på deres felt. ST Micro Electronics, Whylot, LG Chem, Envision AESC og Verkor. Vi vil producer ti nye modeller, og op mod en million elbiler vil blive produceret frem mod 2030. Fra små økonomiske bybiler til high end sportsvogne. Ud over dette vil genfødslen af ikoniske modeller som R5 sætte et klart Renault fingeraftryk på elektrificeringen og gøre vores elbiler populære” sagde Luca de Meo – CEO Renault Group på gårsdagens eWays elektropop konference.

Den korte opsummering fra Luca de Meo rummer så mange elementer for netop fremtiden, at det næsten er for meget at kapere i en konference. Men nøgleordene er ny teknologi, fokus på omkostninger, partnerskaber og nye produkter, der rammer bredt.

Ny batteri-teknologi

Som det er lige nu, er batteriet den største omkostning i en elbil. Derfor er det væsentligt at have den rigtige teknologi på plads til fremtidens mange elbiler. For at holde priserne nede, vil fremtidens batterier fra Renault Group være baseret på nikkel, magnesium og kobolt (NMC) som vil dække alle fremtidens rene elbiler. Det vil sige op imod en million elbiler i 2030 fra Alliancen (Renault-Nissan-Mitsubishi). Valget af kemi i batteriet betyder et mere konkurrencedygtigt batteri med op til 20 % bedre rækkevidde end andre kemiske løsninger – og samtidig er dette batteri nemmere at genanvende.

Udvikling af egen elmotor

Ud over batterier vil Renault Group også udvikle sin egen elmotor bygget på (electrically excited synchronous) motor (EESM) teknologi, som gør, at også elmotoren bliver betydeligt billigere. Derudover har Renault Group indgået partnerskab med den franske startupvirksomhed Whylot, der har udviklet en innovativ axial flux e-motor. Denne teknologi vil først blive monteret på hybridmotorerne. Den nye teknologi vil reducere omkostningerne med fem procent, og spare op til 2.5 g CO2.

Second life til batterier

Et batteri har som bekendt ikke kun et liv. Når det ikke længere kan bruges i en bil- er der måske 70 % kapacitet tilbage i batteriet. Mobilize, der er en forretningsenhed under Renault Group, vil finde nye anvendelses muligheder for batterierene – for eksempel til at lagre energi. For at dette skal ske vil Renault sikre, at de brugte batterier indsamles fra netværket af forhandlere, og man sigter på at få op mod 250.000 batterier ind til sit 2.liv.

eWays Electropop – Short & Sweet

• Vil skabe Europas grønneste mix. 65 % elektrisk i 2025 – 90 % i 2030 • Ny batteriteknologi og to nye batterifabrikker • Unikke samarbejder med højteknologiske virksomheder • Vil producere egen elmotor – billigere og bedre10 nye elbiler • Ikoniske biler kommer tilbage på el – Renault 5 og Renault 4 • Op til 33 % lavere pris på B-segment biler

Læs hele nyheden